Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Gedragstraining

De reclassering geeft gedragstrainingen aan cliënten.

Je eigen gedrag begrijpen en veranderen, zodat je niet opnieuw een strafbaar feit pleegt. Daar gaat het om bij een gedragstraining.

De start

Je begint met een startgesprek met de trainer en jouw reclasseringswerker. Daarin bespreken jullie welke doelen voor jou belangrijk zijn om aan te werken. Daar ga je in de gedragstraining mee aan de slag.

Herhaling voorkomen

Tijdens een gedragstraining leer je over wanneer, waar en hoe je in de problemen komt. Je leert daarna hoe je anders met deze situaties om kunt gaan. En je oefent daarmee tijdens de training. Zo kun je herhaling van strafbaar gedrag voorkomen.

Een plan voor de toekomst

Aan het einde van de gedragstraining maak je samen met de trainer een plan. Daarin staat hoe jij de dingen die je hebt geleerd in jouw dagelijks leven blijft gebruiken. Je reclasseringsmedewerker helpt je hierbij.

Soorten gedragstrainingen

Training Alcohol en geweld

De training Alcohol en geweld heeft als belangrijkste doel om herhaling te voorkomen van strafbare feiten met geweld waarbij alcohol een rol speelde. Dat doen we door met jou te kijken naar de effecten van alcohol op je gedrag.

De training Alcohol en geweld is een groepstraining.

Training Beëindigen (onderling) relationeel geweld (BORG)

In de training BORG leer je beter omgaan met boze gevoelens en agressie. Ook leer je risicovolle situaties herkennen en hoe je daar uit kunt komen. Zo kun je herhaling van huiselijk geweld voorkomen. We betrekken je partner of ex-partner ook bij de training.

BORG is een groepstraining. Alleen bij uitzondering kun je deze training 1 op 1 volgen.

Training Cognitieve vaardigheden (CoVa)

‘Cognitieve’ betekent ‘met je verstand.’ Tijdens de CoVa-training leer je meer over hoe jij denkt en hoe dat je gedrag bepaalt. Je leert jezelf beter kennen in de training. Daardoor kun je anders omgaan met lastige situaties en problemen. Het gaat vooral om ‘eerst denken, dan doen’.

De CoVa-training is een groepstraining.

Training Cognitieve vaardigheden voor licht verstandelijk beperkten (CoVa-plus)

‘Cognitieve’ betekent ‘met je verstand.’ Deze training helpt je om problemen te voorkomen. Je leert meer over hoe jij denkt en reageert op lastige situaties. Zo kun jij situaties beter inschatten en je gedrag veranderen. In de training leer je:

  • hoe je goed voor jezelf kunt opkomen
  • wat je graag wilt doen in je leven
  • hoe je problemen kunt oplossen of voorkomen
  • hoe je weer rustig wordt als je gestrest of gespannen bent
  • hoe je stap voor stap kunt nadenken voor je iets doet waar je later spijt van krijgt

Training Cognitieve vaardigheden individueel (Solo)

‘Cognitieve’ betekent ‘met je verstand.’ Tijdens de individuele CoVa-training Solo leer je meer over hoe jij denkt en hoe dat je gedrag bepaalt. Je leert jezelf beter kennen in de training. Daardoor kun je anders omgaan met lastige situaties en problemen. We kijken wat er goed gaat in je leven en welke positieve punten we kunnen versterken. Tijdens deze training leer je eerst te denken voordat je iets doet.

De Solo-training wordt 1 op 1 gegeven.

Training Leefstijl 24/7

Overmatig gebruik of misbruik van softdrugs, harddrugs en alcohol of gokken kan leiden tot crimineel gedrag. In de training Leefstijl 24/7 krijg je meer inzicht in hoe dat bij jou werkt en krijg je praktische tips om daar beter mee om te gaan of te stoppen.

De training Leefstijl kan als groepstraining en 1 op 1 gegeven worden.

Training I-Respect

In deze training leer je hoe je kunt voorkomen dat jouw woede en frustratie leiden tot agressief en strafbaar gedrag. Anders omgaan met woede en frustratie staat daarom in de training voorop. Je leert risicovolle situaties te vermijden, jezelf te beheersen, je sociale vaardigheden te verbeteren en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedrag.

De I-Respect is een 1 op 1 training.

Training Werken aan werk

Werk zoeken, vinden en vasthouden – daar gaat de training Werken aan werk over. In de training leer je vaardigheden die je beter in staat stellen om werk te krijgen en te behouden. Denk bijvoorbeeld aan solliciteren en het omgaan met collega’s of kritische vragen.

Ook is er aandacht voor het bespreekbaar maken van een strafblad en hoe het werkt met de aanvraag van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Dat is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.

De training Werken aan werk kan als groepstraining en 1 op 1 gegeven worden.

Uitgeschreven tekst
MUZIEK START.
(Beeldtekst: Senne is gedragstrainer bij de reclassering. Vandaag spreekt ze een oud deelnemer van de cognitieve gedragstraining (CoVa) een jaar nadat hij deze heeft afgerond. Hoe is het hem sindsdien vergaan? Hoe kijkt hij terug op de CoVa-training? Hoe was het om dat in een groep te doen? Heeft hij het geleerde nog kunnen toepassen? Senne is benieuwd.)

SENNE: Welkom, superfijn dat je er bent. Zou je in het kort eventjes kunnen vertellen waarom jij in aanraking bent gekomen met justitie?
CLIËNT: Dat is goed. Ik had een probleem met stimulerende substanties en ik ben toen op een gegeven moment opgepakt voor bezit en mij is toen reclassering opgelegd.
SENNE: Ja, je hebt een toezicht opgelegd gekregen en daarnaast ook een verplichte CoVa-training die je moest volgen. Hoe was dat voor jou om die verplicht te moeten volgen?
CLIËNT: Het was in het begin even wennen en je hebt dan zoiets van: hé, wat ga ik er aan hebben? Maar ik kijk er achteraf heel positief op terug. Op het moment dat je het omarmt, kan je er echt een hoop van leren.

SENNE: Wat mooi!
CLIËNT: Ja.

SENNE: Hoe was het voor jou om de groepstraining te volgen?
CLIËNT: Het was in het begin even wennen omdat je bij mensen zit die je helemaal niet kent en die wil dan toch bepaalde dingen uit je verleden delen, maar je wil niet per se dat het uitkomt. Want je wilt alle hulp omarmen. Maar na verloop van tijd kreeg je ook wel een soort van broederschap of zo met de, of in ieder geval, een vriendschappelijke band met de mensen in de groep. En help je elkaar er ook doorheen om over bepaalde dingen te praten, want er zijn meer mensen die hebben meegemaakt wat jij hebt meegemaakt. Ja, en dan zit je eigenlijk bij elkaar in een clubje.

SENNE: Supermooi.
CLIËNT: Ja.

SENNE: Besprak jij destijds je training ook met jouw toezichthouder?
CLIËNT: Jazeker. Je wil toch beter worden en de dingen van je training meenemen. En mijn toezichthouder is er natuurlijk ook om mij in dat proces te helpen.

SENNE: Wat voor rol had jouw toezichthouder?
CLIËNT: Uhm, wel begeleidend. Ja, uhm. En dan vertelde je bijvoorbeeld over de dingen waar je mee zat. En wat nou beter was gegaan. En die probeerde je dan wel met zaken te helpen. Uhm, soms waren ze ook met dingen niet eens. En dan krijg je een duwtje in de goede richting weer van: nou, ik zou het zo en zo eens even proberen aan te pakken en dat heb ik wel als prettig ervaren. Ja, je wordt natuurlijk wel op je vingers getikt als je iets verkeerd doet, maar als je je netjes aan de regels houdt dan is dat helemaal niet erg om daarheen te gaan.

SENNE: Wat vond jij eigenlijk van mij als trainer?
CLIËNT: Ja, je was een goede trainer. Je was lief, maar je wist ook wel de groep onder controle te houden. We zaten met een man of zes in de groep en dat wil dan wel eens lollig worden. En je wist dan heel goed toch wanneer het een beetje te lollig werd, het naar de juiste kant weer te sturen.

SENNE: Precies. Ja, das ook wel. Ik vind dat ook wel belangrijk in de training. Ja, dat er gewoon een fijne sfeer is, want dan leer je eigenlijk ook het meeste.
CLIËNT: Precies en dat was ook niet op een ‘Jongens doe nou eens even normaal’ maar meer op een leuke manier dat je dat deed.

SENNE: Fijn, leuk om te horen, ja. Je hebt nu een jaar geleden de training gevolgd. Heb jij sindsdien nog iets kunnen toepassen van de training?
CLIËNT: Jazeker. Er is één ding dat heb ik best vaak kunnen toepassen. Dat was voor mij ook best een probleem. Het heet de gedachtenketen volgens mij. En dat gaat over je gedachtes eigenlijk invullingen maken op situaties terwijl de invullingen die je maakt dan vaak fout zijn, waardoor je verkeerd reageert op een situatie zonder dat je eigenlijk alle feiten hebt.

SENNE: Oké. Ja, mooi. En hoe pas je dat dan toe in het dagelijks leven?
CLIËNT: Je onderbreekt de gedachtenketen waar je zelf dingen gaat invullen en je blijft heel erg zelf bij de feiten. En in het begin is dat echt iets waar je aan moet werken en nu is het iets wat je eigenlijk doet zonder over na te denken. Dus dat is iets wat moet groeien maar wat wel fijn is om te hebben. Ja.

SENNE: Super.
CLIËNT: Ja.

SENNE: Dus je herkent je gedachten eerder en je denkfouten plus je invullingen.
CLIËNT: Ja.

SENNE: Mooi. Vond je binnen de training ook onderdelen wat minder?
CLIËNT: Ik vond het een hele goede training, maar als ik iets zou moeten bedenken dan zou ik zeggen dat ik de stof soms wat langzaam vond op tijd. Ja.

SENNE: Oké. Tijdens de trainingen hebben we ook een-op-een momenten gehad hé, de tussenevaluatie en het eindgesprek. Daarin hebben we ook een aantal persoonlijke dingen van jou besproken. Zoals de reddersrol, omgaan met spanningen, maar ook een masker opzetten. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
CLIËNT: Ja, die punten, die waren voor mij belangrijk. Ik kwam van een persoon af waar ik heel erg een masker op had en niet mijn emoties deed tonen. En toch mensen proberen te redden. En dat zijn wel dingen destijds flink heb aangepakt en waar ik nu eigenlijk bijna niet meer bij hoef na te denken.

SENNE: Ja.
CLIËNT: Ja, dus dat is wel heel prettig.

SENNE: Fijn om te horen dat het zo goed met jou gaat.
CLIËNT: Dankjewel.

SENNE: En heel erg bedankt dat je hier was.
CLIËNT: Ja, graag gedaan.

EINDE MUZIEK. LOGO’S 3RO.