In 2011 startte de gemeente Amsterdam onder burgemeester Van der Laan met de Top600 aanpak om de 600 meest criminele veelplegers in beeld te brengen en de recidivekans te verminderen. De personen die op de lijst staan, voldoen aan vastgestelde criteria. In de loop der jaren zijn de criteria aangepast, bijgesteld en uitgebreid. De aanpak is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, met onder andere het Openbaar Ministerie, de reclasserings-, zorg- en jeugdorganisaties en de politie. Totaal hebben zich in Amsterdam meer dan dertig organisaties gecommitteerd aan de aanpak. De afspraken over de samenwerking en informatiedeling bij de uitvoering zijn vastgelegd in een convenant.
De Top600 werkt met een integraal plan van aanpak met interventies uit drie pijlers: Lik-op-stuk, combinatie van zorg en straf en de gezinsaanpak met betrekking tot (minderjarige) broertjes, zusjes en/of kinderen.
Over iedere persoon op de Top600-lijst wordt een basisdossier opgesteld en vervolgens krijgt de persoon een eigen regisseur uit een van de organisaties toegewezen door de Informatie Verzamel Groep (IVG). De IVG bestaat uit vertegenwoordigers van meewerkende organisaties en kijkt samen naar welke organisatie de beste kaarten heeft voor het welslagen van de regie. De toegewezen organisatie verdeelt het dossier onder haar regisseurs. Die regisseur stelt met het basisdossier, de adviezen van de IVG en in samenwerking met de interventieplegers een plan van aanpak op wat voorgelegd wordt aan het Interventie Toets en Advies Team (ITAT). Bij goedkeuring van dit plan van aanpak, is de start. De interventieplegers zijn professionals uit de diverse organisaties die al bekend waren met de Top600 persoon of die vanuit de Top600 aanpak ingezet zijn.
De regisseur bouwt en onderhoudt het netwerk, verzamelt en deelt ‘need to know’ informatie, zorgt voor een gezamenlijke focus, bewaakt het proces en neemt waar nodig het initiatief tot opschaling. Praktisch wordt dit voor een groot deel vorm gegeven in uitvoerdersoverleggen waaraan de op dat moment belangrijkste interventieplegers deelnemen. De regisseur is in principe geen mede-interventiepleger, maar kan indien noodzakelijk inspringen.
Casusregisseurs RN
Reclassering Nederland levert in totaal zeven regisseurs, die naast hun primaire taak als toezichthouder en/of adviseur voor de helft van de tijd casusregisseur zijn. Ook de verslavingsreclassering en de reclassering van het Leger des Heils leveren casusregisseurs. Wij zijn van mening dat wij, als regisseurs vanuit de reclassering, een unieke bijdrage leveren aan de Top600 aanpak. Wij zijn immers een van de weinige organisaties die zich al decennialang inzet op het gebied van de combinatie straf en zorg.
Wat maakt de aanpak bijzonder voor ons als regisseurs? De grote meerwaarde zit hem in de nauwe samenwerking met de verschillende organisaties. In dit samenwerkingsverband geeft iedereen voorrang aan de doelgroep om een op maat gemaakt plan van aanpak uit te voeren. Daarbij kijken we over de grenzen van de eigen organisaties heen en zijn wij altijd op zoek naar (creatieve) mogelijkheden om de persoon verder op weg te helpen of hem juist, ter bescherming van de maatschappij, vast te zetten. Hoe ver mogen/kunnen we gaan? Dat bepaal je voor een groot deel, samen met de interventieplegers, zelf. Zo ben ik vanuit Amsterdam naar het CJIB in Leeuwarden afgereisd met een dossier onder mijn arm om de mogelijkheden te bespreken met betrekking tot een hoge schadevergoedingsmaatregel. Ook werd een advocaat-generaal van het Hof door mij betrokken bij een uitvoerdersoverleg omdat we tegen wettelijke termijnen aanliepen die mijn plan van aanpak in de weg zaten. Kortom, doen wat nodig is, is voor ons als regisseurs het uitgangspunt.