Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
medewerker schudt hand

Contact

Reclassering Nederland heeft locaties in het hele land. Op deze pagina vind je de snelste manier om met de juiste medewerker in contact te komen.

Contact opnemen

Heb je van ons bericht gehad over een afspraak op een locatie? Neem dan telefonisch contact op met die locatie. Dit kan van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Contact opnemen

Onze kantoren

Zoek je een adres of telefoonnummer van Reclassering Nederland? Kijk op de pagina met onze kantoorlocaties. Onze werkstraflocaties staan hier niet bij.

Wil je contact met een werkstraflocatie? Bel dan met het telefoonnummer dat in de brief staat die je hebt gekregen.

Locaties

Ik heb een klacht

Ben je niet tevreden over een medewerker of over hoe het gaat bij Reclassering Nederland? Dan kan je een klacht indienen.

Klacht indienen

Veelgestelde vragen

Wanneer hoor ik waar ik mij moet melden?

Je krijgt hierover vanzelf een brief. We gebruiken hiervoor de adresgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie.

Hoelang duurt een werkstraf?

Dit hangt af van het aantal uren dat je een werkstraf moet doen en de afspraken die je maakt. Zowel de rechter als het Openbaar Ministerie kunnen een werkstraf opleggen. De rechter kan maximaal 240 uur werkstraf opleggen. Het Openbaar Ministerie legt maximaal 120 uur op bij een ‘transactie’ en 180 uur bij een ‘strafbeschikking’.

Met de reclassering maak je afspraken over hoe vaak en wanneer je komt om je werkstraf uit te voeren.

Hoe weet ik wanneer mijn werkstraf begint?

Het kan een tijd duren voordat je een oproep krijgt om je werkstraf uit te voeren. Je krijgt hierover vanzelf een brief. We gebruiken hiervoor de adresgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie.

 

Hoe meld ik me af voor een gesprek of werkstraf?

Je kunt dit niet online melden. Je moet bellen naar het directe telefoonnummer dat je van ons hebt gekregen. Het kan ook zijn dat je naar 2 nummers moet bellen: die van het werkstrafproject en die van het reclasseringskantoor. Zie hiervoor ook de regels van de werkstraf.

Hoe kan ik vóórdat mijn werkstraf, toezicht of training begint, contact opnemen met een medewerker van de reclassering?

Na je eerste afspraak, krijg je te horen wie jouw vaste contactpersoon bij de reclassering is. Je krijgt contactgegevens van deze medewerker.

Heb je nog geen contactpersoon en wil je toch contact? Dan bel je naar de locatie bij jou in de buurt.

Waar kan ik meer informatie over nazorg en re-integratie vinden?

Als het gaat om de re-integratie van ex-gevangen, dan zijn DJI (gevangenis) en de gemeente de belangrijkste partners. Reclassering Nederland is betrokken als er een toezicht is opgelegd. Lees meer over terugkeer uit de gevangenis.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Op de pagina ‘Ik heb een klacht’ lees je wat je kan doen.

Waar vind ik informatie over het privacybeleid en mijn rechten?

Meer informatie over hoe wij omgaan met privacy, lees je op onze website.

Heb je daarna nog vragen over de privacyverklaring, over de verwerking van jouw persoonsgegevens of wil je een beroep doen op één van je wettelijke rechten? Neemt dan contact op met jouw contactpersoon bij Reclassering Nederland. Heb je die niet (meer)? Bel dan eerst naar een kantoorlocatie bij jou in de buurt.

Kunnen er werkgestraften werken in mijn organisatie?

Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe werkstrafprojecten.

Kan ik vrijwilligerswerk doen met cliënten van de reclassering?

Wij werken met 2 soorten vrijwilligers: in het buitenland en voor COSA.

Hoe kan ik overleggen of iets melden over een cliënt van de reclassering?

Vanwege privacywetgeving gaan wij niet in gesprek over cliënten.

  • Ben je advocaat? Je kunt contact opnemen met de vaste reclasseringsmedewerker van de cliënt. Is die niet bekend? Dan kan je een online contactverzoek doen.
  • Als zorgverlener kan je informatie vragen via JD Online. Of een contactverzoek doen via de vaste reclasseringsmedewerker van de cliënt.
  • Wil je beschikbare plaatsen voor een zorginstelling aanbieden? Dit kan bij het Forensisch Plaatsingsloket (FPL). Via het FPL komt dit dan terecht bij de 3 reclasseringsorganisaties maar ook bij NIFP en DJI.
  • Ervaar je overlast van iemand waarvan je weet (of vermoed) dat diegene cliënt van de reclassering is? Dit kan je niet bij ons melden. Meld het eventueel bij de gemeente of de politie.

Wat doe ik als ik een brief van de reclassering ontvang die niet voor mij is?

De brief kan je ongeopend ‘retour afzender’ sturen.

Ik heb een vraag over mijn factuur

Stel je vraag aan je vaste contactpersoon of mail naar crediteuren@reclassering.nl.

Zoek een locatie bij jou in de buurt

Bekijk locaties