Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Werkstrafbegeleider

Onze organisatie

2023 was een jaar met verscheidene uitdagingen. Ook Reclassering Nederland heeft te maken met een krappe arbeidsmarkt. De kennis en vaardigheden van reclasseringsmedewerkers worden gezien door gemeenten en organisaties die meer taken in het veiligheidsdomein krijgen. Dit biedt mooie kansen voor medewerkers, maar daardoor vloeit ook veel ervaring weg. Desondanks lukt het Reclassering Nederland nog wel om op deze krappe arbeidsmarkt voldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden.

In het afgelopen jaar is ook extra geïnvesteerd in het terugdringen van het ziekteverzuim. Dit is sinds de coronaperiode nog relatief hoog en zorgt voor extra druk bij medewerkers in het team. Ons werk met cliënten kunnen we niet zomaar stoppen en wordt dan ook (tijdelijk) overgenomen door collega’s.

Vitaliteit en inzetbaarheid

Onze medewerkers zetten zich met hart en ziel in voor onze cliënten. Om ervoor te zorgen dat ze dat kunnen blijven doen, investeert Reclassering Nederland in de duurzame inzetbaarheid en het vitaal houden van medewerkers.

Mede dankzij deze extra inzet, daalde het ziekteverzuim naar 6,05 procent in 2023 ten opzichte van 7,26 procent in 2022. Het ziekteverzuim is ondanks deze daling nog relatief hoog. De combinatie van het relatief hoge ziekteverzuim en het verloop dat hoger is dan voorheen, zorgt voor een aanhoudend hogere werkdruk op de uitvoerend medewerkers door het overnemen van werk van zieke collega’s en de tijd die nodig is om nieuwe medewerkers in te werken.

Leren en ontwikkelen

De Reclasseringsacademie is dé opleider voor de 3 reclasseringsorganisaties. Ook in 2023 heeft de Reclasseringsacademie het bestaande leeraanbod geactualiseerd en 22 nieuwe leerinterventies ontwikkeld en uitgerold.

Het basistraject reclasseringswerker had het hoogste aantal deelnemers. De 5 meest afgenomen trainingen in 2023 zijn ‘In gesprek met je LVB-cliënt’, ‘Psychopathologie’, ‘Leer mij JOVO’s kennen’, ‘Optreden als getuige-deskundige’ en ‘Stalking’. Ook zijn de Vakmanschapsdagen voor werkmeesters goed ontvangen.

Er is 6.064 keer een training gevolgd, waarvan 65% door Reclassering Nederland, 28% door Stichting Verslavingsreclassering GGZ en 7% door Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering. Er is 7.085 keer een online leeractiviteit gevolgd in 2023. Dit zijn e-modules, (instructie)filmpjes of webinars.

Video: Wat maakt reclasseringswerk zo bijzonder?

Uitgeschreven tekst
(Beeldtekst: Deniz Eryigit, Unitmanager Advies En/Of Toezicht.)
DENIZ: Welkom bij het 200 jaar reclasseringsfestival. Ik neem jullie mee om jullie te laten zien hoe tof het is om hier bij reclassering te werken. Wat maakt jou werk zo bijzonder bij de reclassering?

(Beeldtekst: Kirsten Hunik, Kwaliteitsadviseur.).
KIRSTEN: Nou, ik heb al verschillende functies gehad bij de reclassering en ja, het is gewoon ontzettend leuk. Het menselijk contact dat je hebt met iedereen, met zoveel collega’s.

DENIZ: Wat vind je van jouw collega’s bij RN?
(Beeldtekst: Suli Ignatia, Administratief Medewerker.)
SULI: Er hangt een hele informele sfeer bij RN. Iedereen is heel makkelijk benaderbaar. Ik vind het altijd wel prettig samenwerken met iedereen.

DENIZ: En als jij je team zou omschrijven in drie termen, waar denk je dan aan?
(Beeldtekst: Bemma Sekyere, Technisch Applicatiebeheerder.)
BEMMA: Nou, één kleur.

(Beeldtekst: Jurgen Gunnik, Unitmanager Advies En/Of Toezicht.)
JURGEN: Heel veel verschillende mensen, zowel in functie als gewoon in persoonlijkheid.
KIRSTEN: Gedreven, vol met passie en die houden echt gewoon van hun werk.

DENIZ: En wat was jouw grootste passie in het werk?
(Beeldtekst: Jan Wegbrans, Gepensioneerd.)
JAN: Iets kunnen betekenen voor een ander en dan ook de voldoening krijgen dat wat je doet, er toe doet.

DENIZ: En wat betekent RN voor jou?
(Beeldtekst: Herman van Lunen, Reclasseringswerker.)
HERMAN: Nou, inmiddels best een groot deel van mijn leven. Het is ook een goede werkgever. En dat komt omdat je heel veel verschillende kunt doen. Als je iets hebt gekozen en je denkt na een paar jaar: mijn passie ligt toch ergens anders, dan kan dat ook.
SULI: Het is heel dynamisch, dingen veranderen.

DENIZ: En als ik zeg: reclassering, wat komt er als eerste bij jou op?
(Beeldtekst: Johan Bac, Algemeen directeur.)
JOHAN: Gedreven organisatie.
JURGEN: Veiligheid, maar ook ontwikkeling.
BEMMA: Enkelbanden.

DENIZ: En we krijgen ook heel veel nieuwe collega’s, wat wil jij hun meegeven?
(Beeldtekst: Johan Smaling, Reclasseringswerker.)
JOHAN: Volg je hart en zie de mens meer… een mens is meer dan hetgeen wat hij fout doet. En ik denk dat dat de essentie is van het werk wat we doen.
HERMAN: Dat je niet teveel moet denken maar gewoon je hart volgen. Gewoon gaan zitten en gewoon denken van: wat kan ik bijdragen aan de cliënt die tegenover mij zit?
DENIZ: Het is echt mensenwerk.
HERMAN: Zeker is het mensenwerk.

(Beeldtekst: Wil je ook werken met daders om slachtoffers te voorkomen? Kijk dan op werkenbij.reclassering.nl)