Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Raad van Toezicht en directie Reclassering Nederland (zomer 2023)

Raad van toezicht

De raad van toezicht kwam in 2023 viermaal bijeen voor reguliere vergaderingen en viermaal voor de auditcommissie. Daarnaast vond er een strategiesessie plaats en een werkbezoek aan regio Midden-Noord. De raad laat zich breed informeren door regelmatig met de ondernemingsraad te spreken en voert jaarlijks een gesprek met de regiodirecteuren. Op verschillende thema’s heeft de raad nadere verdieping gezocht: op de kerntaken werkstraf, advies, toezicht en elektronische monitoring, maar ook op het strategisch huisvestingsplan, hoog veiligheidsrisico cliënten, diversiteit en inclusie.

Nieuwe leden

De raad heeft in 2023 2 nieuwe leden mogen verwelkomen en tevens afscheid genomen van 2 andere leden. Omwille van de continuïteit en een goede overdracht – specifiek op domein van de auditcommissie – heeft de raad met de nieuwe benoemingen niet gewacht tot na het vertrek van beide leden van de auditcommissie. Hiermee heeft gedurende een periode van 6 maanden een zorgvuldige overdracht kunnen plaatsvinden. De nieuwe samenstelling was een goed moment om expliciet stil te staan bij het eigen functioneren.

Visie op toezicht door de raad

Onder externe begeleiding en met de nieuwe leden binnen de raad, is afgesproken dat de raad gaat werken aan een (beknopte) visie op toezicht door de raad. Hiervoor is het belangrijk dat de raad de organisatie op alle niveaus goed kent. Daarom is tijdens de jaarlijkse 24-uurs sessie de raad op bezoek geweest bij de locatie Den Bosch. Dit was voor de raad een goede manier om de medewerkers te ontmoeten, de passie waarmee het werk wordt gedaan te ervaren en te horen wat er speelt en wellicht nog beter kan.

Visie op huisvesting

Nederlanders hadden het financieel zwaar door de hoge inflatie. Dit merken de medewerkers van de reclassering uiteraard ook. Dit maakte de cao-onderhandelingen in 2023 een spannend proces. Na stevige inspanning van de werkgever en vakbonden is er een cao afgesloten, waaruit de waardering voor de medewerkers blijkt. Om te kunnen blijven investeren in zijn medewerkers, heeft Reclassering Nederland een visie op huisvesting ontwikkeld. Ook de raad heeft hier uitgebreid bij stil gestaan.

Tijdens deze gesprekken is het duidelijk geworden dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden binnen de organisatie. De raad ziet dat deze ontwikkelingen een flinke impact hebben op de medewerkers. Vandaar dat de raad het belangrijk vindt dat er goede contacten zijn met de OR. Een lid van de raad is aangesloten bij een overlegvergadering van de OR en heeft voorafgaande aan overleggen van de raad de agenda besproken met leden van de OR.

200 jaar

In 2023 was er gelukkig ook ruimte voor feest. De reclassering bestaat immers 200 jaar. Hier is door de hele organisatie, waaronder de raad van toezicht, op feestelijke wijze bij stil gestaan. De inspirerende verhalen uit de geschiedenis en het heden van de reclassering geven goede moed voor de komende 200 jaar.